Istoria dogmei II

sistematice şi istorice, care se ocupă de analiza dezvoltării gândirii teologice de-a lungul secolelor. Caracterul istoric îi este conferit de analiza cronologică a evoluţiei teologice, iar caracterul sistematic este garantat de către temele abordate. Materia de bază în semestrul II o constituie prezentarea disputelor teologice împrejurul consiliilor ecumenice din Efes şi Calcedon. Prin această metodă studentul nu se familiarizează cu aceste noţiuni doctrinale în mod izolat, ci se întâlneşte cu ele în mediul lor de evoluţie istorică, ceea ce face posibilă însuşirea mult mai profundă a temelor discutate.

Competențe

Competențe specifice

Candidatul se familiarizează cu procesul formării dogmelor, şi prin intermediul aceseia va fi capabil să interprete şi să evalueze dogmele bisericeşti în contextul lor istoric.

Competențe generale

Prin viziunea istorică dobândită la cursuri, candidatul va fi capabil să-şi exprime în mod relevant esenţa mesajului Sfintei Scripturi.

Structura cursului

  1. Şcoala Antiohiană: primii reprezentanţi; viaţa şi importanţa lui Diodor de Tars

    Bibliografie:

    • Pásztori-Kupán István: Mindnyájan egybehangzóan tanítjuk. Az óegyház dogmatörténete, 14-23 (10)
  2. Opera şi învăţătura lui Teodor de Mopsuestia

    Bibliografie:

    • Pásztori-Kupán István: Mindnyájan egybehangzóan tanítjuk. Az óegyház dogmatörténete, 23-41 (19)
  3. Sf. Ioan Gură de Aur: viaţa, opera şi importanţa teologică

    Bibliografie:

    • Pásztori-Kupán István: Mindnyájan egybehangzóan tanítjuk. Az óegyház dogmatörténete, 42-57 (16)
  4. Dezvoltarea gândirii teologice latine până la 431: Hilarie de Poitiers; Ieronim şi Vulgata; Ambrosie de Milan

    Bibliografie:

    • Pásztori-Kupán István: Mindnyájan egybehangzóan tanítjuk. Az óegyház dogmatörténete, 57-69 (13)
  5. Dezvoltarea gândirii teologice latine până la 431: viaţa şi importanţa lui Aurelius Augustinus

    Bibliografie:

    • Pásztori-Kupán István: Mindnyájan egybehangzóan tanítjuk. Az óegyház dogmatörténete, 69-96 (28)
  6. Conflictul hristologic deschis între Alexandria şi Antiohia: Chiril de Alexandria şi Nestorie; bătălii teologice şi eclezio-politice

    Bibliografie:

    • Pásztori-Kupán István: Mindnyájan egybehangzóan tanítjuk. Az óegyház dogmatörténete, 97-113 (17)
  7. Cele 12 anateme ale lui Chiril; epistola lui Ibas; comparaţia hristologiei lui Chiril şi a antiohienilor

    Bibliografie:

    • Pásztori-Kupán István: Mindnyájan egybehangzóan tanítjuk. Az óegyház dogmatörténete, 113-123 (11)
  8. Sinodul de la Efes din 431, şi consecinţele acestuia

    Bibliografie:

    • Pásztori-Kupán István: Mindnyájan egybehangzóan tanítjuk. Az óegyház dogmatörténete, 123-145 (23)
  9. Controversa monofizită I.: viaţa lui Teodoret de Cir; sinodul de la Constantinopol din 448; formula teologică a lui Flavian; persecutarea teologilor ortodocşi

    Bibliografie:

    • Pásztori-Kupán István: Mindnyájan egybehangzóan tanítjuk. Az óegyház dogmatörténete, 145-159 (15)
  10. Controversa monofizită II.: papa Leo I şi Tomus ad Flavianum; decurgerea şi consecinţele "sinodului de tâlhari" din 449

    Bibliografie:

    • Pásztori-Kupán István: Mindnyájan egybehangzóan tanítjuk. Az óegyház dogmatörténete, 161-181 (21)
  11. Sinodul de la Chalcedon din 451 I.: convocarea sinodului şi autoritatea Papei Leo I; şedinţele I-IV a sinodului (excluderea şi înlăturarea lui Dioscor; recepţia oficială a Tomus ad Flavianum)

    Bibliografie:

    • Pásztori-Kupán István: Mindnyájan egybehangzóan tanítjuk. Az óegyház dogmatörténete, 182-194 (13)
  12. Sinodul de la Chalcedon din 451 II.: de la şedinţa a V-a până la sfârşitul sinodului (Definiţia Chalcedoniană; Ierusalim obţine rangul de patriarhat; rabilitarea lui Teodoret de Cir şi al lui Ibas de Edessa)

    Bibliografie:

    • Pásztori-Kupán István: Mindnyájan egybehangzóan tanítjuk. Az óegyház dogmatörténete, 194-215 (22)
  13. Canoanele sinodului de la Chalcedon; canonul 28 şi autoritatea crescătoare a "Romei noi"; consecinţele condamnării ambigue a lui Dioscor

    Bibliografie:

    • Pásztori-Kupán István: Mindnyájan egybehangzóan tanítjuk. Az óegyház dogmatörténete, 215-233 (19)
  14. Amurgul erei părinţilor bisericeşti

    Bibliografie:

    • Pásztori-Kupán István: Mindnyájan egybehangzóan tanítjuk. Az óegyház dogmatörténete, 233-234 (2)

Distribuția fondului de timp

Număr de ore pe săptămână

  • 2 ore/săptămână (Curs: 1 | Seminar: 1 | Practică: 0)
  • 28 ore/semestru (Curs: 14 | Seminar: 14 | Practică: 0)

Studiu individual

  • Studiul după manual, suport de curs, bibliografie și notițe: 50 ore/semestru.
  • Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate și pe teren: 15 ore/semestru.
  • Pregătire seminarii, teme, referate, portofolii și eseuri: 7 ore/semestru.
  • Tutoriat: 3 ore/semestru.
  • Total ore de studiu individual: 75 ore/semestru.
  • Timpul total estimat: 103 ore/semestru.

Examinare

Examen oral pe baza celor cuprinse în bibliografia obligatorie şi cea recomandată.