Istoria dogmei II
sistematice şi istorice, care se ocupă de analiza dezvoltării gândirii teologice de-a lungul secolelor. Caracterul istoric îi este conferit de analiza cronologică a evoluţiei teologice, iar caracterul sistematic este garantat de către temele abordate. Materia de bază în semestrul II o constituie prezentarea disputelor teologice împrejurul consiliilor ecumenice din Efes şi Calcedon. Prin această metodă studentul nu se familiarizează cu aceste noţiuni doctrinale în mod izolat, ci se întâlneşte cu ele în mediul lor de evoluţie istorică, ceea ce face posibilă însuşirea mult mai profundă a temelor discutate.
Competențe
Competențe specifice
Candidatul se familiarizează cu procesul formării dogmelor, şi prin intermediul aceseia va fi capabil să interprete şi să evalueze dogmele bisericeşti în contextul lor istoric.Competențe generale
Prin viziunea istorică dobândită la cursuri, candidatul va fi capabil să-şi exprime în mod relevant esenţa mesajului Sfintei Scripturi.Structura cursului
-
Şcoala Antiohiană: primii reprezentanţi; viaţa şi importanţa lui Diodor de Tars
-
Opera şi învăţătura lui Teodor de Mopsuestia
-
Sf. Ioan Gură de Aur: viaţa, opera şi importanţa teologică
-
Dezvoltarea gândirii teologice latine până la 431: Hilarie de Poitiers; Ieronim şi Vulgata; Ambrosie de Milan
-
Dezvoltarea gândirii teologice latine până la 431: viaţa şi importanţa lui Aurelius Augustinus
-
Conflictul hristologic deschis între Alexandria şi Antiohia: Chiril de Alexandria şi Nestorie; bătălii teologice şi eclezio-politice
-
Cele 12 anateme ale lui Chiril; epistola lui Ibas; comparaţia hristologiei lui Chiril şi a antiohienilor
-
Sinodul de la Efes din 431, şi consecinţele acestuia
-
Controversa monofizită I.: viaţa lui Teodoret de Cir; sinodul de la Constantinopol din 448; formula teologică a lui Flavian; persecutarea teologilor ortodocşi
-
Controversa monofizită II.: papa Leo I şi Tomus ad Flavianum; decurgerea şi consecinţele "sinodului de tâlhari" din 449
-
Sinodul de la Chalcedon din 451 I.: convocarea sinodului şi autoritatea Papei Leo I; şedinţele I-IV a sinodului (excluderea şi înlăturarea lui Dioscor; recepţia oficială a Tomus ad Flavianum)
-
Sinodul de la Chalcedon din 451 II.: de la şedinţa a V-a până la sfârşitul sinodului (Definiţia Chalcedoniană; Ierusalim obţine rangul de patriarhat; rabilitarea lui Teodoret de Cir şi al lui Ibas de Edessa)
-
Canoanele sinodului de la Chalcedon; canonul 28 şi autoritatea crescătoare a "Romei noi"; consecinţele condamnării ambigue a lui Dioscor
-
Amurgul erei părinţilor bisericeşti
Distribuția fondului de timp
Număr de ore pe săptămână
- 2 ore/săptămână (Curs: 1 | Seminar: 1 | Practică: 0)
- 28 ore/semestru (Curs: 14 | Seminar: 14 | Practică: 0)
Studiu individual
- Studiul după manual, suport de curs, bibliografie și notițe: 50 ore/semestru.
- Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate și pe teren: 15 ore/semestru.
- Pregătire seminarii, teme, referate, portofolii și eseuri: 7 ore/semestru.
- Tutoriat: 3 ore/semestru.
- Total ore de studiu individual: 75 ore/semestru.
- Timpul total estimat: 103 ore/semestru.
Examinare
Examen oral pe baza celor cuprinse în bibliografia obligatorie şi cea recomandată.