Interpretare de texte I
Înțelegerea și interpretarea textelor este o disciplină generală și aplicativă. Astfel obiectivele disciplinei vizează dezvoltarea competenței cognitive și de comunicare în general. Obiectivele generale ale disciplinei sunt următoarele: cunoașterea și aplicarea unor cunoștințe de teoria textului, a unor strategii, tehnici de învățare și de înțelegere a textelor; analiza reflexivă a propriei activități de învățare.
Obiectivele specifice sunt: recunoașterea relațiilor dintre competența cognitivă și de comunicare (înțelegerea conceptului de competență, strategii și tehnici de învățare, comunicare, înțelegerea textului; metacogniție); identificarea, întelegerea și aplicarea unor strategii, metode și tehnici de învățare; identificarea, înțelegerea și aplicarea unor strategii și tehnici de înțelegere a textului. Recunoașterea relației dintre procesul de interpretare a textului și procesul de învățare; recunoașterea relațiilor dintre procesul de înțelegere și de redactare a textului (lectură și scriere); identificarea, analiza și aplicarea unor teorii și cunoștințe legate de teoria comunicării și teoria textului; identificarea situației de comunicare, aplicarea cunoștințelor legate de textologie, text, tipuri de texte, pragmatica, semantica și gramatica textului, strategii de lectură etc. în procesul de înțelegere și alcătuire a textelor.
Competențe
Competențe specifice
Identificarea și aplicarea fundamentelor teoretice și practice ale teoriei textului și a înțelegerii textului non literar și literar; identificarea și interpretarea prin gândire critică și metacogniție a procesului de înțelegere, interpretare și alcătuire a textelor orale și verbale; recunoașterea, definirea și aplicarea adecvată a strategiilor și a tehnicilor de comunicare în diferite situații de comunicare.Competențe generale
Autocontrolul procesului de învățare, diagnoza nevoilor de formare, analiza reflexivă a propriei activități (activități de învățare, de comunicare, activități profesionale); aplicarea tehnicilor de învățare și de muncă eficientă în grupă și individual.Structura cursului
-
Prezentarea generală a disciplinei: conținuturi, obiective, formele examinării
-
Concepte generale: competențe, competența cognitivă, competența de comunicare
-
Procesul de învățare, paradigme
-
Procesul de învățare: stil, strategii, orientări, motivație, metode și tehnici de învățare
-
Invățare-lectură. Interferența strategiilor de învățate și a strategiilor și a metodelor de înțelegere a textului
-
Capacitatea de înțelegere a textului (componentul competenței de comunicare, sistemul psihic al întelegerii textului)
-
Textologie (pragmatica textului). Teorie, concepte și aplicații
-
Strategii și metode de lectură (teorii, concepte, modele)
-
Strategii, metode și tehnici de lectură (aplicații)
-
Înțelegerea și interpretarea textului non literar și literar – comunicare non literară și literară. Aplicații
-
Perspectiva interdisciplinară si intertextuală în înțelegerea textelor
-
Teoria textului. Semantica textului
-
Teoria textului. Gramatica textului
-
Reflexie individuală și cooperativă. Evaluarea cursului
Distribuția fondului de timp
Număr de ore pe săptămână
- 2 ore/săptămână (Curs: 2 | Seminar: 0 | Practică: 0)
- 28 ore/semestru (Curs: 28 | Seminar: 0 | Practică: 0)
Studiu individual
- Studiul după manual, suport de curs, bibliografie și notițe: 10 ore/semestru.
- Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate și pe teren: 10 ore/semestru.
- Pregătire seminarii, teme, referate, portofolii și eseuri: 10 ore/semestru.
- Tutoriat: 0 ore/semestru.
- Total ore de studiu individual: 30 ore/semestru.
- Timpul total estimat: 58 ore/semestru.
Examinare
Verificarea constă în evaluarea portofoliul studentului (participare activă la cursuri, lucrări) (pondere 50% din nota finală) și un test scris (pondere 50% din nota finală). Nota finală se calculează numai în cazul în care: nota minimă la proba scrisă este nota 5 (cinci) și nota minimă la portofoliu este nota 5 (cinci).