Principiile de bază ale Magna Charta Universitatum. Vezi: http://www.magna-charta.org/resources/files/the-magna-charta/hungarian. Codul de etică a Institutului Teologic Protestant.
Etica și metodologia cercetării
Cursul are ca scop conștientizarea integrității în cercetarea academică, familiarizarea studenților cu conceptele și practicile relevante cercetării academice și deontologiei profesionale, și cunoașterea metodelor și interfețelor electronice care îi ajută în atingerea acestui scop.
Competențe
Competențe specifice
Studentul cunoaște principalele concepte din domeniul eticii şi deontologiei profesionale. Studentul înțelege rolului și importanța eticii pentru dezvoltarea sa profesională. Studentul este conștient de bune practici în elaborarea unei disertații, studii sau lucrări de specialitate. Studentul este familiarizat cu cele mai importante softuri, care îl ajută în redactarea unei publicații care să corespundă cerințelor academice din acest punct de vedere.Structura cursului
-
Comunitatea academică
-
Deontologia academică
Concepte: libertatea academică, autonomia personală, competență, integritate, colegialitate, responsabilitate.
-
Cinstea academică a proprietății intelectuale
Conceptul de proprietate intelectuală. Abordările diferite și aspecte morale ale pseudoepigrafiei antice. Conceptul și prestigiul de autorat. Autoritatea de învățător și canonizările. Gândirea academică medievală și proprietatea intelectuală. Apariția și consolidarea dreptului de autor în epoca nouă.
-
Aprecierea proprietății intelectuale
Proprietatea intelectuală și cinstea științifică. Distincția clară între citat, parafrază și plagiat. Știință și moralitate. Drepturi de autor „cumpărate”. Academia ca o afacere pentru mega-edituri. Reacțiile lumii academice
-
Sursele și prezentarea acestora
Clasificarea și prezentarea surselor (primare, secundare etc.)
Criteriile clasificării surselor
Formele și metodica referințelor -
Cercetare cantitativă și calitativă
– Care să o folosim, și în ce situație?
– bazele și metodele principale ale dezvoltării interviurilor
– analiza conținutului
– teme religioase și metode calitative -
Metodologia chestionarelor 1
– planificarea cercetării,specificul temelor religioase
– conceptualizare, definirea indicatoarelor, rectificare
– operaționalizare în practică -
Metodologia chestionarelor 2
– întrebări deschise și închise
– principii de luare de date și de întrebări
– crearea unei baze de date, codificare și evaluare -
Sondaje și protejarea datelor
Metodologia pregătirii sondajelor și a studiilor de caz
Bunele practici în protejarea datelor și a datelor private sau sensibile -
Sursele și prezentarea acestora
Prezentarea surselor
Formele și metodica referințelor -
Softuri bibliografice în cercetarea academică (1) - Mendeley
Bibliografie:
https://www.mendeley.com/guides/desktop -
Softuri bibliografice în cercetarea academică (2) - Zotero
-
Softuri bibliografice în cercetarea academică (3) - Qiqqa
-
Redactarea publicațiilor
Editarea lucrărilor de seminar și a tezelor de masterat:
setarea stilurilor
notele explicative, de subsol și formele acestora
Utilizarea softurilor de editare MS Word și OpenOffice -
Evaluare
Distribuția fondului de timp
Număr de ore pe săptămână
- 1 ore/săptămână (Curs: 1 | Seminar: 0 | Practică: 0)
- 14 ore/semestru (Curs: 14 | Seminar: 0 | Practică: 0)
Studiu individual
- Studiul după manual, suport de curs, bibliografie și notițe: 10 ore/semestru.
- Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate și pe teren: 10 ore/semestru.
- Pregătire seminarii, teme, referate, portofolii și eseuri: 6 ore/semestru.
- Tutoriat: 0 ore/semestru.
- Total ore de studiu individual: 26 ore/semestru.
- Timpul total estimat: 40 ore/semestru.
Examinare
Evaluarea se face pe bază de portofoliu.