Etică socială
Etica este știința care se ocupă de comportamentul uman corect. Studiază într-o manieră descriptivă și prescriptivă motivațiile, instrumentele, intenționalitatea, consecințele, calitatea generalizatoare a acestuia, pe plan individual și colectiv. Immanuel Kant explorează problematica a „cum trebuie să acționăm?“ în corelație cu alte trei aspecte: cine este omul, cum cunoaștem și la ce putem spera? De aceea, o definiție a ce înseamnă facerea binelui este posibilă doar în contextul combinat al antropologiei, epistemologiei și credinței religioase – așa cum corect declară filosofia morală. Însă punctul de pornire al eticii creștine este revelația. În consecință, motivația și măsura oricărei acțiuni este: „Să vă purtați într-un chip vrednic de Domnul“ (Col 1,10). Scopul disciplinei este de a conștientiza faptul că omul, care trăiește simultan după legea naturii și după legea harului, este în esență o ființă etică. Dacă în voia revelată a lui Dumnezeu recunoaște substanța binelui și o practică în comunitatea semenilor săi, își îndeplinește menirea; însă în caz contrar, nu o îndeplinește.
Competențe
Competențe specifice
Studentul va cunoaște conceptele etice de bază precum libertatea, responsabilitatea, conștiința, normele, seturile de valori, respectul, autonomia, heteronomia, demnitatea umană, precum și diferitele interpretări ale moralității: etica lui Kant, utilitarismul, contractualismul etc. Înțelege trăsăturile comune și particularitățile eticii generale și eticii creștine. În baza noțiunilor de bază și criteriilor etice însușite, studenții vor analiza în cadrul orelor de seminar noțiunile esențiale ale eticii concentrate pe virtuți, demonstrând sensibilitate față de problematici și capacitatea de a aplica materialul teoretic înțeles.Competențe generale
Preocuparea de această disciplină îi va ajuta pe studenți să-și formeze abilitatea de a putea identifica în anumite situații de viață dilemele etice și cerințele morale deseori contradictorii; de a recunoaște, în baza unui set de valori ferm, conținutul adevărat al virtuților clasice și teologice (înțelepciune, curaj, dreptate, moderație; credință, nădejde, dragoste) și, în practicarea lor, de a fi creator al unor valori adevărate - deseori aflat sub presiunea conflictului dintre valori sau obligații.Structura cursului
Distribuția fondului de timp
Număr de ore pe săptămână | Curs | Seminar | Practică | |
---|---|---|---|---|
2 ore/săptămână | 1 | 1 | 0 | |
28 ore/semestru | 14 | 14 | 0 |
Studiu individual | Ore/sem | |||
---|---|---|---|---|
Timpul total estimat | 70 | |||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie și notițe | 20 | |||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate și pe teren | 10 | |||
Pregătire seminarii, teme, referate, portofolii și eseuri | 10 | |||
Tutoriat | 2 | |||
Total studiu individual | 42 |
Examinare
1. Lucrare scrisa pe baza unor teme prelucrate individual - 50%
2. Examen scris referitor la anumite concepte etice, sisteme morale, ganditori din istoria eticii.
Bibliografie
Carte
- (2015): Etika. Cluj-Napoca: Exit, pp. 250
- (2015): Erkölcsi döntések. Bevezetés az etikába. Budapesta: Harmat Kiadó, pp. 406
- (2001): A bioetika alapjai. Budapesta: Szent István Társulat, pp. 312
- (2001): Darul sacru al vietii. Cluj-Napoca: Patmos, pp. 358
- (1994): From Christ To The World. Introductory Readings in Christian Ethics . Grand Rapids: William B. Eerdmans Publishing Company, pp. 542
- (1985): Questions About the Beginning of Life. Minneapolis: Augsburg Publishing House, pp. 189
- (1994): A Tízparancsolat. Budapesta: Iránytű, pp. 301
- (1993): Teológiai etika. Budapesta: Magyarországi Református Egyház - Zsinati Iroda, pp. 315
- (2013): Érzékeny kérdések. Cluj-Napoca: Exit, pp. 109
- (1999): Teremtésvédelem. Ökológiai krízisünk teológiai megközelítése. Budapesta: Kálvin János Kiadó, pp. 239
- (1983): A hazugság. Budapesta: Gondolat Kiadó, pp. 430
- (1993): Médiaetika. Budapesta: Bagolyvár, pp. 368
Colecție de studii
- (2003): Bizalom a határon. Teológiai esszék és tanulmányok. Cluj-Napoca: Koinónia, pp. 240
- (2014): Ideje van az életnek, és ideje van a meghalásnak. Debrecen: Debreceni Református Hittudományi Egyetem, pp. 250
Articol în revistă
- (1988): Medical Ethics. Principles, Persons and Problems, pp. 132
- (2015): A szervátültetés etikai vetületei. In: Studia Doctorum Theologiae Protestantis 6., pp. 223-235
- (2009): Egészként egy megtört világban, avagy: megváltottak a válságban. In: Studia Universitatis Babeș-Bolyai. Theologia Reformata Transylvanica 2, pp. 61-69